Szent Imre Általános Iskola és Óvoda

   8000 Székesfehérvár, Budai út 4. OM 030070
   E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. Tel: 22/318-232

Álláspályázat

okt.
08

SÍPPAL, DOBBAL,
NÁDI HEGEDŰVEL…

2019. október 8. (kedd)

Az Aranybulla Könyvtár Alapítvány „Irány Betűfalóniába!” elnevezésű programsorozatának keretein belül Varró János urat köszönthettük iskolánkban. Az ismert népzenész, előadó és zenepedagógus látványos hangszerbemutatóval várta alsó tagozatosainkat.

„Hány különböző hang kell ahhoz, hogy dallam jöhessen létre?”– tette fel Tanár úr a kérdést. Némi találgatás után egyik tanulónk a Süss fel nap kezdetű dal eléneklésével bebizonyította, hogy akár kettő is elegendő hozzá.

Rövid beszélgetés után különböző hangszerek bemutatása következett. A ritmushangszerek közül a szarvasmarhák nyakán lógó kolomp, a bárányok nyakát díszítő csengő, a seregélyek riasztásánál is gyakran használt kereplő és a gyerekek kedvence, a doromb is megszólalt. A membrános hangszerek családjából a kétfenekű dobbal és a köcsögdudával ismerkedhettek meg a nebulók. A fúvós hangszerek hangja mindenkit elbűvölt. Egymást követve csendült fel a nádsíp, a körtemuzsika, a fafurulya, a dupla furulya, a tilinkó, a töröksíp, a kecskebőr duda. A húros hangszerek bemutatása zárta az interaktív foglalkozást. Tambura, koboz, citera, végül tekerőlant hangja töltötte meg a tornatermet. Tanulóink énekszóval kísérték a népzenész úr hangszerjátékát.

A gyermekek még órákkal később is élményeikről meséltek:
„Némelyik hangszernek nagyon vicces hangja volt. Szerintem a doromb volt a leghumorosabb. Mindenki nevetett, amikor megszólalt.”

„Nagyon jól éreztem magam, mert sok új dolgot tanultam és rengeteg hangszert ismertem meg.”

„Nekem a koboz volt a kedvencem, mert szép és különleges a hangja. A népzenész bácsi nagyon kedves, vicces és jószívű volt.”

Varró János úr megtanította fiatal közönségének, hogy ha valaki szereti a zenét, kukoricaszárból is tud hegedűt készíteni. Bár olyan hangon nem szólal meg, mint a valódi hangszer, de szívvel és szájjal hozzáadhatunk bármilyen dallamot.

Képtár (iskola) > 2019-20. tanév > Népi hangszerek

okt.
07

A SZÉKESFEHÉRVÁRI ÉRZÉKENYÍTŐ PROGRAM A 6.A-BAN

2019. október 7. (hétfő)

A SZÉP (Székesfehérvári Érzékenyítő Program) munkatársai voltak a 6.a osztály vendégei  az osztályfőnöki órán. A Lengyel Zsófia (látássérült paralimpikon) által életre hívott program során a gyerekek megismerkedhettek négy felnőttel, akik valamilyen akadályoztatással élik mindennapjaikat. Így egy mozgássérült (Kinga), egy hallássérült (Roland), egy látássérült (Zsófia) és egy középsúlyos értelmi fogyatékos (Attila) embertársunk életébe nyerhettek betekintést. Az egy tanóra hosszúságúra tervezett program része volt olyan kisfilmek vetítése is, amelyen diákjaink olyan hozzájuk hasonló korú gyerekekkel készített interjúkat láthattak, akik szintén valamilyen akadályoztatással küzdenek.

A Lengyel Zsófia baráti hangulatú, nyitott lelkületű moderálásával zajló program szerethetővé, átélhetővé és közelivé tette a gyerekek számára fogyatékkal élő társaink mindennapi életét és személyét.  A diákok figyelme és az előadást követő kérdéseik mind-mind azt mutatták, hogy megérintették őket a látott és hallott élmények. Vidáman mentek oda autogramokat kérni az előadóktól, kérdezték meg YouTube csatornájuk címét (Lengyel Zsófia – „Mindenki képes!”), beszélgettek közös hobbikról, házi kedvencekről, jövőbeli tervekről. Az átélt óra hatása leginkább abban mutatkozott meg számomra, amikor az egyik osztályunkba járó fiú odajött hozzám a tanítás végén, és ezt mondta: „- Tudja, Lívia néni, eddig én mindig féltem odamenni az ilyen emberekhez. De most már egyáltalán nem fogok félni.” Nagy ajándék ez a felismerés, azt hiszem, Lengyel Zsófiáék célja megvalósult az osztályfőnöki óránkon: a gyerekekben nyitottságot, elfogadást ébresztettek.

Iskolánk felvállalt szándékához, a keresztény értékrend átadásához, minden elemében illeszkedik ez a program. A megfogható élmények hatására a gyerekekben fejlődik az empatikus lelkület és mások elfogadásának készsége.

okt.
06

NAGY OLVASÁSMÁNIA – DÍJÁTADÓ A KÖNYVES VASÁRNAPON

2019. október 6. (vasárnap)

A Vörösmarty Mihály Könyvtár évről évre meghirdeti nyári olvasópályázatát, a Nagy Olvasásmániát. A harmadikosnál idősebb korosztályoknak öt-öt könyvet ajánlanak elolvasásra. Ezek között vannak klasszikusok, modern irodalom, humoros kötetek, de akár ismeretterjesztő könyvek is. A széles választékból ki-ki megtalálhatja a neki tetszőt.

Iskolánk tanulói évek óta nagy sikerrel szerepelnek ezen a különleges megmérettetésen, és nagyon úgy tűnik, hogy diákjaink, ha irodalomról van szó, „mindenevők”. A 4.b osztályos Fekete Kitti és a 6.b osztályos Hoffman Dorottya kategóriájának 1. helyezettje lett. Az 5.b tanulóinak pedig az első négy helyről sikerült kiszorítania más iskolák diákjait.  Név szerint (helyezésük sorrendjében) Lambert Ágota, Hoffman Bálint, Bodzsár Vanda és Tóth Ádám alkották a legyőzhetetlen négyest.

Milyen kihívásoknak kellett megfelelnie kis versenyzőinknek? Kutatómunkát végeztek, könyvajánlót írtak és illusztráltak.

A jutalom sem maradhatott el. Először is ünnepélyes körülmények között volt a díjátadó az Országos Könyvtári Napok rendezvénysorozatának keretében, ahol igazi megtiszteltetés volt a meghívottak sorai közt ülni. Mivel jórészt gyerekek alkották a közönséget, a mese magától értetődő volt ezen a „Könyves Vasárnapon”. A tanulók „Szegény Tóbiás, a furfangos székely legény” kalandjait láthatták a Szabad Színház bábelőadásában. És persze a könyv: a megunhatatlan, a lebilincselő, a vigasztaló, a szórakoztató, a …

További jó olvasást kis „Könyvmolyok”! Gratulálunk, és azt kívánjuk, minél több társatok körében sikerüljön népszerűsíteni az irodalmat!

 

okt.
05

TÚRA AZ EZERSZÍNŰ
ŐSZI ERDŐBEN

2019. október 5. (szombat)

Idei tanévünk első Túrabakancs programja már az indulás előtt sok izgalmat rejtett, ugyanis borongós, esőre álló idő fogadott minket október 5-én, szombat reggel. Szerencsére ez senkit nem tántorított vissza a kalandoktól, így 40 lelkes fiatal túrázóval indultunk útnak Balatonfüred felé. Ez alkalommal vonattal közelítettük meg úti célunkat. A várakozásnak és a reménykedésnek meg is lett az eredménye: egész nap elkerült minket az eső, több alkalommal még a nap is ránk mosolygott.

A vonatról leszállva Balatonfüred belvárosa felé vettük az irányt, és egy kiadós emelkedő után hamarosan meg is érkeztünk az első megállóhoz, a Tamás-hegyi kereszthez. A pihenőhelyen nemcsak a legyőzött szintkülönbség miatt volt érdemes szusszanni egy kicsit, hanem a Balaton északi részére és a Tihanyi-félszigetre nyíló páratlan panoráma is megállásra és elcsendesedésre intette a kirándulókat.

Utunk további részében a Balatontól ugyan távolodtunk, ugyanakkor az ezer színben pompázó őszi erdő újabb és újabb csodákat tárt fel előttünk. A Jókai-kilátóig a sárga és a piros szín sok-sok árnyalatát figyelhettük meg körülöttünk. A kilátóból ismét elénk tárult a Balaton, továbbá a másik irányban a Koloska-vögy fölött összezáródó, lassan sárgászöldbe váltó erdőrengeteg látványa fogadott bennünket. A hegyről leereszkedve hamarosan elértünk a Koloska-patak völgyébe. Itt ismét számtalan természeti képződményt láthatott a figyelmes túrázó: a kis patak különleges „ártere” helyet adott vízi növényeknek, apró vízeséseket és gátakat fedezhettünk fel, feljebb pedig egészen mély árkot vágott magának a víz. Egy szakaszon a vaddisznók dagonyázóhelyét is megvizsgáltuk.

A völgy központi pihenőhelyén jól esett a frissítő és a szendvics. Persze a futkározás, fára mászás és a játék sem maradt el. A „pihenő” után ismét szükség volt az energiára és a figyelmességre, ugyanis a Koloska-sziklákhoz kapaszkodtunk fel. Megérte a keskeny tereplépcsők legyőzése, hiszen fentről elénk tárult a csodaszép erdő. Itt finom jutalomban is részesültek a kitartó túrázók. A völgybe visszaereszkedve egy gyönyörű hársfáig vezetett tovább az utunk, amely a sziklák között nőtt ki, és mára, megvastagodott gyökereivel egészen különleges látványt nyújt.

Túránk további részében a Kéki-völgyön keresztül fordultunk vissza a város felé. Útközben megálltunk a Lóczy-barlangnál, melyet most csak kívülről tudtunk megtekinteni, továbbá a helyiek által legtöbbször Vörös templomként említett plébániatemplomnál.

A vasútállomásra megérkezve jól esett megpihenni a fárasztó, de sok élménnyel teli nap után.

Képtár (iskola) > 2019-20. tanév > Túrabakancs 1.

 

okt.
04

BARANGOLÁS A BAKONYBAN

2019. október 4. (péntek)

„Kiülök a dombtetőre,
Innen nézek szerteszét,
S hallgatom a fák lehulló
Levelének lágy neszét.”

(Petőfi Sándor: Itt van az ősz, itt van ujra – részlet)

Az októberi kellemes időjárást kihasználva 4. évfolyamosaink a Gaja-völgyi Tájcentrumba látogattak.

A lelkes csapat a balinkai Ifjúsági tábortól indult az őszi erdő csodáinak felfedezésére. A gyakorlottabb túrázók tasakokkal érkeztek, melyekbe útjuk során megannyi termést és falevelet gyűjtöttek. A kihelyezett tábláknak köszönhetően rengeteg információval bővült tudásuk a fák között rejtőzködő állatokról és növényekről. A karsztos területen apró barlangokat és „likakat” is felfedeztek a szemfülesebbek.

Első állomásuk az Ádám-Éva fa volt. A hajdani két öreg tölgyre ma csak a nagyobbik fa kidőlt maradványa és egy kopjafa emlékeztet. A gyermekek mászóversenyt rendeztek, majd jóízűen elfogyasztották tízóraijukat a szurdok egyik legismertebb pontján. Egy meredek domboldal leküzdése után a Károlyi-kilátóhoz érkeztek, ahol színpompás látvány tárult szemük elé. Padokon ülve, napfényben fürdőzve próbálták összeszámolni, hányféle színt látnak a magasba nyúló fák lombkoronáin.

A hosszú túrát követően szabad játék következett a horgásztó melletti tisztáson. A fáradhatatlan csapat fogócskával, bújócskával és a vízparti növények fotózásával töltötte a pihenőidőt.

A szelíden csordogáló Gaja-patak mellett haladva a visszafelé út megtétele sem jelentett gondot.

A vidám csapat élményekkel gazdagon tért vissza az iskolába, ahol csillogó szemekkel meséltek s mutatták szüleiknek a táskákba rejtett kincseket.

Képtár (iskola) > 2019-20. tanév > Gaja-szurdok

 

okt.
04

„A MAGYAROK GOLGOTÁJA”

2019. október 4. (péntek)

Gyermekként, amikor az embert még kevés lélek mélyéig ható veszteség éri, nehéz megsejteni október 6-a jelentőségét. Az aradi vértanúk sorában nem egy idegen hangzású név követi egymást, s újabb kérdés merülhet fel a diákságban: hogyan adhatták ők életüket a magyar szabadságért?

Az 1848/49-es forradalom és szabadságharc megmutatta, hogy mire képes egy nemzet, ha összefog. A közös akarat olyan embereket is eljegyzett ezzel a szent céllal, akik nem a magyar nemzet „vér szerinti” sarjaiként nőttek fel, de akik éppen vérük feláldozásával pecsételték meg a magyar nemzethez való tartozásuk megkérdőjelezhetetlen voltát.

Arad a 13 vértanú tábornok áldozatával a magyarok Golgotájává lett. Az értelmetlen, borzalmat keltő szenvedés helye, amely egyben egy nemzet feltámadásának is kulcsává vált. Krisztus keresztje számunkra Isten megdicsőülésének a jelképe – Arad pedig a nemzet hűségének, állhatatosságának és megmaradásának szimbóluma. Egy dolog értékét mindig az érte hozott áldozat mutatja meg leginkább. Ha az aradi 13 vértanúra és a Pesten kivégzett Gróf Batthyány Lajosra tekintünk, megerősödik a hitünk: érdemes a legnagyobb próbatételekben is helytállni hűen, bátran és elhivatottan.

A 6.a osztály – Náray-Szabó Lívia osztályfőnök tanárnő által összeállított – megemlékező műsorával azt az ívet kívánta bemutatni, amely Kossuth Lajos hadba hívó szavával kezdve, az orosz csapatok bevonásán át, a reményvesztett világosi fegyverletételig, és majdan Haynau bosszúéhes megtorlásáig vezet el. Az osztály 13 fiú és 13 lány tagja egy közösségként jelenítette meg az ehhez a gyásznaphoz kötődő valamennyi érzést népzenével, mozgással és prózai szövegrészletekkel. Záróképként a 13 fiú a 13 aradi vértanút jelképezve állt fel a dobogóra az iskola közösségével szemben – kezükben egy-egy mécsessel, amelyet a gyászkendőt öltött lányok adtak a kezükbe.

Az osztály tagjainak átélt szövegmondása, valamint méltóságteljes és életkorukat meghazudtolóan komoly színészi játéka hozzásegítette a „közönséget”, hogy valóban lelkük mélyéig hasson ennek a napnak az üzenete.

Képtár (iskola) > 2019-20. tanév > Aradi vértanúk

okt.
03

GYERMEKEK ÉS KUTYÁK,
HA TALÁLKOZNAK…

2019. október 3. (csütörtök)

Október 3-án az Állatok világnapja alkalmából különleges vendégeket fogadhattunk iskolánk tornatermében. A Gyermekekkel a Kutyákért – Kutyákkal a Gyermekekért Alapítvány terápiás kutyái kutyakiképzőik kíséretében látogatták meg alsó tagozatosainkat egy élményteli, sok új ismeretet nyújtó délelőtt közös eltöltésének céljából.

A délelőtt első felében az elsős és második osztályos gyermekek ismerkedhettek meg a kutyákkal, akik fegyelmezetten hajtották végre gazdáik utasításait és türelmesen viselték a rengeteg simogató gyermekkezet. Közben megtudhatták, miért van az állatok világnapja, mi is az a terápiás kutya, sőt azt is kigyakorolhatták, hogyan kell viselkedni, ha egy idegen kutyával találkoznak. A gyerekek közös játékokkal próbálhatták ki bátorságukat és tapasztalhatták meg, hogyan kell egy kutyát fegyelemre tanítani.

A délelőtt további részében a harmadik és negyedik évfolyamosok foglalkozása következett, ahol – a fentieken kívül – már komolyabb témák is felmerültek, hallhattak a menhelyen lévő kutyák életéről, az örökbefogadás feltételeiről, a felelős állattartásról és természetesen itt sem maradhatott el az állatok simogatása, utasítások kiadásának gyakorlása, az élményekkel teli közös játék.

Képtár (iskola) > 2019-20. tanév > Állatok világnapja

 

 

okt.
01

„FOLYOSÓZENE” A ZENE VILÁGNAPJÁN

2019. október 1. (kedd)

Október 1-jén – mint mindenütt a világban – mi is a zenét ünnepeltük.

Idén egész napunkat átjárta a muzsika, hiszen a tanítási órák közötti szünetekben, a folyosón, a különböző zenetörténeti korok legismertebb zeneművei csendültek fel.

A tanulók ezt nem tudták előre, de a hír gyorsan terjedt, szünetről szünetre egyre többen jelentek meg az első emeleti aulában. Bach, Vivaldi, Mozart, Beethoven, Brahms, Kodály muzsikája vonzotta a gyerekeket és a felnőtteket egyaránt.

Az 5. óra utáni szünetre teljesen megtelt az aula, a Queen együttes egyik slágerét, valamint A Pál utcai fiúk népszerű, Mi vagyunk a grund kezdetű dalát mindenki teljes átéléssel énekelte.

A 3. szünetben került sor a közös ünneplésre. Gyenese Ági néni bevezető gondolatai után dalfelismerés következett, melyhez segítségül Borbély Bálint István 6.b osztályos tanuló szólaltatott meg egy dallamot – klarinéton.

A sikeres dalfelismerés után iskolánk közössége együtt énekelte – klarinétkísérettel – a Serkenj fel, kegyes nép kezdetű, ismert népdalt. A következő feladathoz ismét a fülünkre kellett hagyatkozni, és a megszólaló madárhang beazonosítása volt a cél. Hamar megszületett a jó megoldás, a füstifecske csicsergő-fecsegő énekét sokan felismerték.

Ezt követően Gryllus Vilmos: Megjöttek a fecskék kezdetű gyermekdalát tanította meg Ági néni, majd őszi népdalok éneklésével zárult az idei ünnep.

 

 

 

 

szept.
20

FELSŐ TAGOZATOSAINK TANULMÁNYI KIRÁNDULÁSA KOMÁROMBA

2019. szeptember 20. (hétfő)

Felső tagozatosaink ebben az évben az őszi tanulmányi kirándulás keretében Komáromba látogattak el. Úti céljukat ezúttal vonattal közelítették meg, majd a vasútállomásról egy rövid sétával meg is érkeztek a Monostori erődbe, ahol izgalmas programok vártak rájuk.

Az 5-6. évfolyamosok az erőd felfedezésével kezdték a látogatást, melynek keretében vezetőik sok érdekes ténnyel és humoros anekdotával ismertették meg a gyerekeket. Az erőd termeinek megtekintése után jártak a föld alatt, a kazamatákban, ezt követően pedig a Dunai Bástya tetejére is felkapaszkodtak. Eközben a 7. évfolyamosok próbára tehették magukat a sportlövészet területén, a 8. osztályosok pedig különböző túlélési technikákat vettek sorra először elméletben, majd a gyakorlatban is.

A nap második részében idősebb tanulóink vettek részt a tárlatvezetésen, a kisebbek pedig különböző, az erődhöz és a korszakhoz kapcsolódó izgalmas tevékenységeket próbálhattak ki. Az 5. évfolyamos lányok korabeli viseletekbe bújva hallgattak előadást a királyok és királynék mindennapjairól, míg a fiúk puskamustrán vettek részt, ahol nemcsak megnézhették és megismerhették a korabeli fegyvereket, de néhányat a foglalkozásvezető segítségével ki is próbálhattak. Mi több, a legügyesebb és legtájékozottabb tanulóink még ágyúval is lőhettek. 6. évfolyamosaink egy része a lövészeten mérettette meg magát, míg mások bebizonyították (akár maguknak is), hogy képesek lennének a túlélésre a természetben.

Az erőd falai között szerzett sok élménnyel azonban még nem ért véget a kalandok sora, ugyanis a hazautazás előtt kisvonatos városnézésre indultak, melynek keretében Komárom nevezetességei után a határ túloldalán lévő Révkomáromba is ellátogattak. A határokon átívelő kirándulás élményeivel feltöltődve, apró ajándéktárgyakkal és sok emlékkel tértek haza tanulóink az idei őszi kirándulásról.

Képtár (iskola) > 2019-20. tanév > Komárom

szept.
20

MAMUTCSONTVÁZ ÉS CSUHÉSZITAKÖTŐ ZIRCEN

2019. szeptember 20. (péntek)

Az alsósok őszi kirándulásának helyszíne Zirc volt, Magyarország legmagasabban fekvő városa. A negyedikesek és a 2.b osztály vonattal érkeztek a Bakony fővárosába, míg a többiek busszal utaztak. A festői szépségű tájon kívül rengeteg látnivaló akadt: útjukba esett az Inotai hőerőmű, a Péti Nitrogénművek, látták Magyarország első szélerőművét,az ösküi, Árpád-kori kerektemplomot, valamint az utak melletti bakonyi erdőket.

Zircen, az apátságban, egy igazi pedagógus vénával megáldott, jó humorú atya kalauzolta a gyerekeket, akik még a szószékről is gyönyörködhettek az egyik legszebb barokk templomunkban.

A Bakony Múzeum igazi természettudományos kuriózumokkal várta a kicsiket. A legérdekesebb a mamutcsontváz volt, amiből kettőt is rejteget a hely. Egy bébi és egy kifejlett nőstény 16.000 éves csontjai csalogatják ide az érdeklődőket. A negyedikesek egy többkilós mamutfogat is megfoghattak, hiszen egy kis promóciós film forgatásán vehettek részt. Ízelítőt kaptak egy titokzatos világból, megtapasztalhatták, hogy amit a filmeken láthatunk pár percben, az mennyi munkát és próbálkozást rejt. A Magyar Természettudományi Múzeum honlapján hamarosan látható lesz a zirci kiállítást népszerűsítő film.

Az arborétumban, ahol öt kontinensről származó növények élnek, jó volt sétálni a fárasztó nap után. Az elsősök olyan szerencsések voltak, hogy két őzikét is láttak séta közben.

A játszótéri játék sem maradhatott el. Amíg a csoportok egyik fele a Reguly Antal Múzeumban nemezből és bőrből karkötőt készített, méhviasz gyertyát mártott, csuhéból szitakötőt font, addig a többiek egy ligetben regenerálódtak.

A tartalmas nap nem csak kaland volt, és szórakozás, hanem igazi tanulás volt az iskolapadon kívül.

Képtár (iskola) > 2019-20. tanév > Zirc